Analisis Penggunaan Alat Peraga sebagai Media dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA

Authors

  • Ahmad Mudhoffar Ma’sum UIN KH ACHMAD SIDDIQ JEMBER

DOI:

https://doi.org/10.32585/edudikara.v8i1.306

Keywords:

proops, instructional media, learning outcomes

Abstract

the use of an inappropriate learning model will have an impact on the learning process resulting in ineffective learning, students, students become bored and do not focus on the material presented. With this, it triggers researchers to conduct this study in order to determine the effect of using teaching aids as a medium in improving social studies learning outcomes at MI Al-Hamidi cangkring jenggawah. Using the class action assessment method (CAR), which consists of one cycle with four stages, namely: 1) planning 2) implementation 3) observation) reflection. The results of the first test showed that the students’ level of completeness was still low as indicated by the test results of 17 students who completed only 4 children (23.5%) while 13 children (76.4%) had not yet completed. In the second test, there were 17 students who had completed a significant increase in 12 children (70.5%) and 5 students who had not completed (29, 4). This indicates that the use of teaching aids has an effect on improving learning outcomes.

References

Aminullah, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Menggunakan Sistem Daring. Ganec Swara, 15(1), 999–1003.

Azmir, S., & Yolanda, N. S. (2021). Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) Dalam Pembelajaran Operasi Bentuk Aljabar. Ekasakti Educational Journal, 1(1), 16–23.

Devianti, R., & Sari, S. L. (2020). Urgensi Analisis Kebutuhan Peserta Didik Terhadap Proses Pembelajaran. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 06(01), 21–36.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–17.

Haryadi, R., Nuraini, H., & Kansaa, A. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. AtTàlim : Jurnal Pendidikan, 7(1), 2548–4419.

Mulyati, M. (2019). Menciptakan pembelajaran menyenangkan dalam menumbuhkan peminatan anak usia dini terhadap pelajaran. Alim| Journal of Islamic Education, I(2), 277–294.

Negara, H. R. P., Syaharuddin, S., Kurniawati, K. R. A., Mandailina, V., & Santosa, F. H. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Media Belajar Berbasis Android Menggunakan Mit App Inventor. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 2(2), 42. https://doi.org/10.31764/jpmb.v2i2.887

Nurfadhillah, S., Andriyanto, A., Shadiqa, C. D., Refaldi, R. R., & Hasri, T. N. (2021). Pengembangan Media Visual Sebagai Upaya Menyampaikan Materi Pembelajaran Di Sekolah Dasar Negeri Muncul 1. BINTANG, 3(1), 177–197.

Nurva, M. S., & Fikriani, T. (2021). Pelatihan pembuatan alat peraga matematika untuk sekolah dasar memanfaatkan bahan bekas di sd negeri 01 padang air dingin. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 102–108.

Pambudi, B., Efendi, R. B., Novianti, L. A., Novitasari, D., & Ngazizah, N. (2019). Pengembangan Alat Peraga IPA dari Barang Bekas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 28–33. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15097

Pratiwi, I. (2021). IPA untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 1). umsu press.

Purnasari, P. D., & Sadewo, Y. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kompetesnsi Pedagogik. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(3), 189–196.

Rahma, S. D., & Saidah, K. (2022). Analisis Pengaruh Metode Demonstrasi berbantuan Media Pembelajaran Smart Ticket terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Seminar Nasional Sains, Kesehatan, Dan Pembelajaran, 2(1), 242–250.

Shunhaji, A., & Fadiyah, N. (2020). Efektivitas Alat Peraga Edukatif (APE) Balok Dalam Mengembangkan Kognitif. Alim| Journal of Islamic Education, 2(1), 1–30.

Wijaya, S., Nursehah, U., & Dewi, F. S. (2021). Penggunaan Alat Peraga Peredaran Darah Manusia Untuk Meningkatkan Hasil Capaian Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Btida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 8(1), 1–10.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Zuhdi, H., & Adoma, A. M. (2022). Pemanfaatan Software Maestro Sebagai Media Pembelajaran Notasi Balok Pada Kelas VIII di Mts Islamiyah Ulu Danau. Besaung : Jurnal Seni Desain Dan Budaya, 7(1), 15–20. https://doi.org/10.36982/jsdb.v7i1.2030

Downloads

Published

2023-04-08

How to Cite

Ma’sum, A. M. (2023). Analisis Penggunaan Alat Peraga sebagai Media dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA . Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1). https://doi.org/10.32585/edudikara.v8i1.306

Issue

Section

Articles