PEMBELAJARAN FISIKA DENGAN PENDEKATAN INKUIRI MELALUI METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI SISWA
DOI:
https://doi.org/10.32585/edudikara.v3i4.22Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi hasil belajar siswa dengan pendekatan inkuiri melalui metode eksperimen pada siswa kelas XII IPA8 SMA Negeri 2 Madiun Tahun Pelajaran 2017/2018. Metode penelitian tindakan kelas (action research) data dikumpulkan dengan tes tertulis untuk pengetahuan. Pembelajaran dengan pendekatan inkuiri menggunakan metode eksperimen memiliki dampak positif dalam meningkatkan prestasi belajar siswa yang ditandai dengan ketuntasan belajar siswa dalam pembelajaran yaitu rata-rata prestasi hasil belajar 65,0 dengan ketuntasan 60,60% pada siklus I menjadi rata-rata prestasi hasil belajar 85,10 dengan ketuntasan 93,93% pada siklus II.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.