Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Rifky Maulana Akbar IAIN Jember

Keywords:

video, media, science learning.

Abstract

The method used in this study is a literature review. Literature review is the approach taken by the researchers in this study. One of the scientific methods used in a research that focuses on a particular topic. The literature review method used in this study has five stages or steps, but researchers only use four of them. Based on the findings from various experiments of each researcher, students who use learning video media have better science learning outcomes than students who do not use video media. . a number of supporting arguments that the use of video learning media in conjunction with learning activities will increase profitability because it will provide direct learning experiences to students and does not require a lot of teacher involvement.

 

References

Budiyono. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi

Cahyono, E. A., Sutorno, & Hartono, A. (2019). LITERATURE REVIEW ; PANDUAN PENULISAN DAN PENYUSUNAN. 2019 Jurnal Keperawatan.

Cahyono, E. A., Sutorno, & Hartono, A. (2019). LITERATURE REVIEW ; PANDUAN PENULISAN DAN PENYUSUNAN. 2019 Jurnal Keperawatan.

Hakim, S. A., & Syofyan, H. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Motivasi Belajar Ipa Di Kelas Iv Sdn Kelapa Dua 06 Pagi Jakarta Barat. International Journal of Elementary Education, 1(4), 249. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i4.12 966

Susilo, G. (2020). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar Negeri 68 Kota Bengkulu.

Lestari, T., & Bambang, H. (2021). Pengaruh Penggunaan WhatsApp Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VA SDN Duri Kepa 03 Jakarta Barat Pada Masa Pandemi. Jurnal Perseda, IV(2), 87–92.

Octavianingrum, A., & Bambang, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ipa Kelas V Pada Materi Alat Pernapasan Makhluk Hidup. Pendidikan Dan Pembelajaran, 16(2), 139–148. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index. php/Formil/article/view/2811

Oktavera, S. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 312. https://doi.org/10.21009/jpd.062.13

Ratih, & Bambang, H. (2021). Jurnal perseda. Jurnal Persada, IV(2), 79– 86. https://jurnal.ummi.ac.id/index.php/p erseda

Roulina, P. E. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. ESJ (Elementary School Journal), 11(2), 170–178.

Bambang, H. (2018). Analisis Gaya Belajar dan Motivasi Berprestasi terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Eduscience, 3(2), 76. https://www.esaunggul.ac.id/wp- content/uploads/2018/02/4.-Analisis- Gaya-Belajar-Dan-Motivasi- Berprestasi-Terhadap-Hasil-Belajar- IPA.pdf

Bambang, H., MS, Z., & Sumantri, M. S. (2019). Pengembangan Awal Bahan Ajar Ipa Di Sekolah Dasar. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 52–67. https://doi.org/doi.org/10.21009/JPD. 010.06

Wardani, R. K., & Syofyan,H. (2018). Pengembangan Video Interaktif pada Pembelajaran IPA Tematik Integratif Materi Peredaran Darah Manusia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 371–381. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i4.16 154

Windasari, T. S., & Syofyan, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(4), 6. https://doi.org/doi.org/10.21009/JPD. 0101.01.

Zubaidah, A. (2018). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMPN 1 Lanrisang Kabupaten Pinrang. Universitas Negeri Makassar, 1(1), 1–6.

Published

2023-02-12

How to Cite

Akbar, R. M. (2023). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(4). Retrieved from http://ojs.itapi.or.id/index.php/edudikara/article/view/313

Issue

Section

Articles