Implementasi Pembelajaran yang Berpijak pada Teori Kognitif dan Humanistik
Keywords:
Learning, Cognitive, HumanisticAbstract
Abstrak
Dalam proses pembelajaran, pendidik merupakan komponen yang paling penting yang menjadi tonggak keberhasilan dalam proses pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan teori kognitif – humanistic dalam pembelajaran agar pelaksanaannya lebih maksimal. Teori kognitif adalah teori yang umumnya dikaitkan dengan proses belajar, sedangkan teori belajar Humanistik menyatakan bahwa tujuan belajar adalah untuk memanusiakan manusia. Menerapkan teori kognitif - humanistic berarti memicu potensi berfikir dalam belajar, menstimulus kinerja otak dalam berperilaku, mendidik peserta didik untuk berpikir secara dalam, memprioritaskan pengalaman dan membutuhkan keikutsertaan aspek keaktifan peserta didik itu sendiri yang di butuhkan dalam proses belajar.
Kata Kunci: Pembelajaran, Kognitif, Humanistic
Abstract
In the learning process, the educator is the most important component that becomes a milestone in the learning process. The purpose of this study is to determine the application of cognitive – humanistic theory in learning so that its implementation is more optimal. Cognitive theory is a theory that is generally associated with the learning process, while Humanistic learning theory states that the purpose of learning is to humanize the human being. Applying cognitive - humanistic theory means triggering the potential for thinking in learning, stimulating brain performance in behavior, educating students to think deeply, prioritizing experience and requiring the participation of aspects of student activity itself that are needed in the learning process.
Keywords: Learning, Cognitive, Humanistic
References
Asri Budiningsih, C. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Arbayah, Model Pembelajaran Humanistik, Vol 13. No. 2, Desember 2013.
Al Rasyidin & Wahyudin Nur Nasution, 2011, Teori Belajar dan Pembelajaran,
Medan : Perdana Publishing
Baharuddin dan Moh.Sakin. 2011. Pendidikan Humanistik. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Budiningsih, Asri. 2008. Belajar dan Pembelajaran (Cetakan pertama). Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 2002, Kamus Besar Bahasa Indonesia,
Jakarta: Balai Pustaka
Djiwandono, Sri Esti Wuryani. 2009. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Khodijah, Nyayu. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Koeswara, E. 1991. Teori teori kepribadian. Bandung: Erosco.
Mahmud. 2010. Psikologi Pendidikan (Cetakan Pertama).Bandung: CV PUSTAKA SETIA.
Perni, Nyi Nyoman. (2018) Penerapan Teori Belajar Humanistik Dalam Pembelajaran. Urnal Pendidikan Dasar Volume. 3, Nomor 1
Putrayasa, Ida Bagus. 2013. Landasan Pembelajaran. Bali: Undiksha Press
Slameto. 2010. Belajar & Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya (Cetakan Kelima). Jakarta: RINEKA CIPTA
Suprihatin, Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama
Islam, Vol. 3, No. 1, Januari – Juni 2017.
Sriyanti, Lilik, dkk. 2013. Teori Teori Belajar. (Salatiga : STAIN Press), 92-93
Sanusi, Uci, Pembelajaran dengan Pendekatan Humanistik , vol.11 No.2, 2013
Syamsu Yusuf dan Juntika Nurihsan. 2007. Teori kepribadian. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Thabrani, Muhammad dan Arif Musthafa. 2012. Belajar & Pembelajaran (Cetakan kedua). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Yudhawati, Ratna dan Dani Haryanto. 2011. Teori-Teori Dasar Psikologi Pendidikan (Cetakan Pertama). Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rifqi Thoriq U Thoriq
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.